سرفصل‌هاي مهم سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان سازمان بازرسي كل كشور
هنر نهم
اخبار،کتب،مقالات،پایان نامه های مدیریتی

مسئوليت خطير بازرسي:
دوستان عزيزم (سازمان بازرسي) يكي از دشوارترين مسئوليت‌ها را در نظام اسلامي بر دوش گرفته‌اند.
اين بار سنگين را و مسئوليت خطير را مهم بشماريد و خدا را شكر كنيد و با دقت و وسواس اين وظيفه را انجام دهيد.
 
بازرسي، ابزار حسن مديريت:
سازمان بازرسي كل كشور كه يك دستگاه قانوني است و وجود و وظايف آن مدون است، بايد در چشم مديران كشور يك نقطه اميد، اتكا و اعتماد به حساب بيايد.
بازرسي يك نقطه‌اي است كه همه مديران كشور، در سطوح مختلف بايد وجود آن را مغتنم بشمارند چون ابزار حسن مديريت است. چون مديران دلسوز و داراي هدف، از اينكه چشم‌ها و گوش‌هايي در دستگاه او با هوشياري كامل به كارشان نظارت مي‌كنند و نقاط را مي‌بينند و منعكس مي‌كنند، استقبال مي‌كنند.
 
صداقت در بازگو كردن عيب‌هاي همديگر:
انسان، خود متوجه عيوب خودش نيست. اگر در چهره، هيأت و لباس ما عيب باشد، آنكه در مقابل اوست بهتر مي‌بيند. اگر يك مخبر صادق وجود داشته باشد كه بگويد عيب شما اينهاست، ما خيلي خوشحال بايد باشيم و قدر بدانيم.
 
هديه كردن عيوب:
حضرت اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايد احبّ اخواني من اهدي الي عيوبي. نشان دادن عيوب، هديه كردن است. كانه يك لطفي است در حق او. منظور از عيوب فقط عيوب شخصي نيست بلكه عيوب مجموعه نيز هست. مدير، وظيفه‌اش مي‌داند كه در مقابل عيوب از مجموعه‌اش دفاع كند.
 
لزوم استقبال دستگاه‌ها از بازرسي:
اگر يك دستگاهي است كه مي‌آيد عيوب را مي‌بيند، نگاه مي‌كند و انعكاس مي‌كند، بايد استقبال كند.
مجموعه دستگاه مجريه، مقننه و قضائيه از حضور بازرسان كه يك نقطه قوت است، بايد استقبال كنند چون حسن مديريت آنها مي‌تواند به وسيله اين بازرسي، تحقق پيدا كند.
مجلس كه دستگاه اطلاعاتي و بازرسي كافي ندارد، بايد كمك كند به بازرسي؛ همين‌طور قوه‌قضائيه كه يك تشكيلات وسيعي كه سر و كار با مردم دارد و به نسبت آن لغزش‌پذيري دارد.
 
حوزه بازرسي و عدم تبعيض:
حوزه بازرسي نامحدود است و هيچگونه تبعيضي نبايد باشد، مثل يك دوربين كه خبرنگار همه منظره ها را مي‌بيند. دستگاه رهبري و همه بايد مورد مطالعه و مداقه در چارچوب قانون اساسي قرار گيرد؛
بنابراين نبايد تبعيضي باشد. چون تبعيض اين شائبه را به دنبال مي‌آورد كه بازرسي با هدايت خاصي صورت مي‌گيرد.
 
جلوگيري از انحراف و فساد يك اصل قطعي:
اجازه انحراف و فساد به هيچ‌كس نمي‌دهيم، اين به عنوان يك اصل قطعي و مسلم است و كسي كه مسئوليتي را در نظام قبول كرد بايد بر طبق آن مشي كند.
 
ماهيت فساد:
ما كه مي‌گوييم فساد، اين نيست كه همه مأموريت‌هاي سازمان بازرسي منحصر در جستجوي فساد باشد، گاهي اوقات چيزي به نام فساد در دستگاه نيست ولي مدير با توجه به امكاناتي كه دارد، وظيفه‌اش را به خوبي انجام نداده است.
 
دقت در رفتارها و برخوردها:
كند كردن مجلس، قوه‌قضائيه و قوه مجريه كه ابزارهاي كارآمدي نظام هستند خطاي خيلي بزرگي است.
نبايد بازرسي به اين شبهه‌ها دامن بزند و شما هم از درون بازرسي متوجه باشيد. گاهي خودمان باعث تضعيف مي‌شويم، در رفتارها و برخوردها كاملاً دقت نكنيم.
 
چگونگي بازرسي و تعيين شاخص‌ها:
چگونه بازرسي كنيم؟ مطالبي را كه آقاي رئيسي گفتند درست است؛ كارشناسي و خبره‌وار، استفاده از مغزهاي فعال و كارآمد، تعيين شاخص‌هاي زشت و زيبا و صحت و خطا و مراقبت از صحت عمل بازرسان؛ مسئله پيشگيري و تقدم آن بر بازرسي‌هاي مستمر بر بازرسي‌هاي فوق‌العاده و موردي. منتها، اينها به طور دقيق كه در ذهن شماست به طور دقيق عمل كنيد و مراق باشيد تخطي نشود.
 
رعايت انصاف در بازرسي‌ها:
اين همه مديران صادق، خوب و صبور را ناديده گرفتن خيلي خطرناك است و مردم را بدبين مي‌كند.
هر دو طرف قضيه، بد و مضر و خطرناك است، وسطي اين است كه با گوش و چشم تيز و شنوا و كارشناسي عالمانه همراه با اتقان و با استفاده از انسان‌هاي پاك و آسيب‌ناپذير و در عين حال منصف بازرسي كنسم.
 
ترتيب اثر دادن به بازرسي‌ها:
اگر بازرسي، خوب بازرسي كند اما مديران ترتيب اثر ندهند، مثل بازرسي نكردن است، و مجموعه نيروهاي انساني و زحمات آنان در بازرسي و هزينه‌ها به هدر مي‌رود.
 
سازمان بازرسي هم نياز به بازرسي دارد:
خود شما هم احتياج داريد به بازرسي، يكي از دستگاه‌هايي كه ممكن است خطاهاي خود را نفهمد، همين بازرسي است. بعضي مديران هم از بازرسي باكي ندارند بلكه از خدا مي‌خواهند بيايند و بازرسي كنند، مثل دانش‌آموزي كه درس‌هايش را خوب خوانده است از امتحان باكي ندارد.
 
هوشمندي در اعلام تخلفات:
دستگاهي كه خيلي حسن عمل دارد، مي‌توانيد آن را شاخص كنيد و نشان دهيد. بايد مراقب باشيد، از بد جلوه دادن همه دستگاه‌ها، گاهي به گونه‌اي از فساد دستگاه صحبت مي‌كنند كه گويي همه‌ جا را فساد گرفته است.
حقيقت مطلب را در وهله اول براي دستگاه مشخص كنيد، نه افكار عمومي، اين مي‌شود يك تحرك جدي و هوشمندانه.
 
برگزاري نمايشگاه بازرسي:
كار نمايشگاه خيلي‌خوب است، يكي از كارهاي مهم آن است كه آن مدير ذي‌ربط خوب و صادق را هم صحت كنيد و به تعبيري او را جزو سازمان بازرسي بدانيد. در دستگاه‌هاي گوناگون آدم‌هاي خوب و صادق خيلي هستند از آنها بهره بگيريد و منعكس كنيد. اين نمايشگاه خيلي تأثير مثبت و خوبي بر روي مديران ارشد نظام گذاشته است.


دوستان گلم هنر نهم را از نظر علمی و فنی واصول و نحوه ارائه مطلب چگونه ارزیابی می کنید؟؟ خوشحال می شیم نظراتتون رو درمورد مدیریت مطالب بیان کنید. بی شک پیشنهادات شما خوانندی عزیز مورد استفاده ما در ارائه مطالب بعدی خواهد بود و لذا پیشا پیش از انتقادات و پیشنهاد های (نظرات) شما عزیزان تشکر می کنیم. محمد فاضل شوکتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدفاضل شوکتی